Zusammenfassung
Hintergrund
Deutschland zählt in Europa zu den wichtigsten Aufnahmeländern für minderjährige Flüchtlinge und Asylbewerber. Die Anzahl der Kinder, die ihr Heimatland verlassen, hat in den letzten Jahren weltweit deutlich zugenommen. Aufgrund der weiter steigenden Zahl der Krisenherde ist von einer weiteren Zunahme auszugehen. Ein Literaturüberblick zeigt den Stand der Forschung zu Traumata, Traumafolgestörungen und Psychotherapie bei minderjährigen Flüchtlingen und Asylbewerbern.
Gewalterfahrungen und Traumafolgestörungen
Viele minderjährige Flüchtlinge und Asylbewerber haben in ihrem Heimatland oder während der Flucht wiederholt v. a. interpersonelle traumatische Erfahrungen gemacht und entwickeln einfache oder komplexe Traumafolgestörungen. Unbehandelt besteht bei den psychischen Erkrankungen die Gefahr der Chronifizierung.
Versorgungssituation
Die psychotherapeutische Behandlung von minderjährigen Flüchtlingen und Asylbewerbern erfolgt in Deutschland bisher v. a. in spezialisierten psychosozialen Behandlungszentren. Zur Einbindung niedergelassener Therapeuten fehlt es – neben dem Abbau organisatorischer Hürden – an evidenzbasierten Behandlungsmethoden für die dolmetschergestützte Psychotherapie von minderjährigen Flüchtlingen und Asylbewerbern, die auch deren Entwicklungsstand berücksichtigen.
Fazit
Sowohl in der Forschung als auch in der Praxis besteht in Deutschland Bedarf für eine frühzeitige und systematische Identifikation und Versorgung von minderjährigen Flüchtlingen und Asylbewerbern mit Traumafolgestörungen bzw. mit hohem Erkrankungsrisiko.
Abstract
Background
Germany is one of the most important host countries for minor refugees and asylum seekers in Europe. The number of children who leave their home country has significantly risen worldwide in recent years; a further rise is to be expected due to the increasing number of crisis zones. A literature review demonstrates the state of research on traumatization, post-traumatic stress disorders and psychotherapy in minor refugees and asylum seekers.
Exposure to violence and post-traumatic stress disorders
Many minor refugees and asylum seekers have made mainly interpersonal traumatic experiences within their home country or during their flight and develop simple or complex post-traumatic stress disorders. Left untreated, there is a risk of chronification.
Health care situation
The psychotherapeutic treatment of minor refugees and asylum seekers in Germany takes place primarily in specialized psychosocial treatment centers. For an involvement of therapists in private practices, a reduction of organizational barriers as well as evidence-based treatment methods for interpreter-aided psychotherapy of minor refugees and asylum seekers that also consider their developmental state, are still lacking.
Conclusion
In research, as well as in practice, there is further need for an early and systematic identification and treatment of minor refugees and asylum seekers with post-traumatic stress disorders or high risk of disease in Germany.
Literatur
United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2015a) UNHCR Mid-Year Trends 2015. UNHCR, Geneva
United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) (2015b) World at War. UNHCR Global Trends 2014. UNHCR, Geneva
Bundesamt Für Migration Und Flüchtlinge (BAMF) (2016a) Asylgeschäftsstatistik für den Monat Dezember 2015. BAMF, Nürnberg
Bundesamt Für Migration Und Flüchtlinge (BAMF) (2016b) Aktuelle Zahlen zu Asyl. Ausgabe: Dezember 2015. BAMF, Nürnberg
Jockenhövel-Schieke H (1986) Realities of life and future prospects within two cultures. Unaccompanied minor refugees from South East Asia in the Federal Republic of Germany. Int Migr 24:573–602
Berthold T (2014) In erster Linie Kinder. Flüchtlingskinder in Deutschland. Deutsches Komitee für UNICEF e. V., Köln
Thomas S, Thomas S, Nafees B et al (2004) ‘I was running away from death’ – the pre-flight experiences of unaccompanied asylum seeking children in the UK. Child Care Health Dev 30:113–122
Dilling H, Mombour W, Schmidt MH (2013) Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V(F). Klinisch-diagnostische Leitlinien, 6. Aufl. Huber, Bern
Bronstein I, Montgomery P (2011) Psychological Distress in Refugee Children: A Systematic Review. Clin Child Fam Psychol Rev 14:44–56
Huemer J, Karnik NS, Voelkl-Kernstock S et al (2009) Mental health issues in unaccompanied refugee minors. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 3:13
Lustig SL, Kia-Keating M, Grant KW et al (2004) Review of child and adolescent refugee mental health. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 43:24–36
Ruf M, Schauer M, Elbert T (2010) Prävalenz von traumatischen Stresserfahrungen und seelischen Erkrankungen bei in Deutschland lebenden Kindern von Asylbewerbern. Z Klin Psychol Psychother 39:151–160
Bean T, Derluyn I, Eurelings-Bontekoe E et al (2007) Comparing psychological distress, traumatic stress reactions, and experiences of unaccompanied refugee minors with experiences of adolescents accompanied by parents. J Nerv Ment Dis 195:288–297
Essau CA, Conradt J, Petermann F (1999) Frequency of posttraumatic stress disorder among adolescents: Results of the Bremen Adolescent Study. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 27:37–45
Pillhofer M, Ziegenhain U, Nandi C et al (2011) Prevalence rates of child abuse and neglect in Germany: Approaching a neglected issue. Kindh Entwickl 20:64–71
Norman RE, Byambaa M, De R et al (2012) The long-term health consequences of child physical abuse, emotional abuse, and neglect: a systematic review and meta-analysis. PLoS Med 9:e1001349
Adam H, Klasen F (2011) Trauma und Versöhnung. Versöhnungsbereitschaft bei traumatisierten Flüchtlingskindern. Trauma Gewalt 5:2–15
Möhlen H, Parzer P, Resch F et al (2005) Psychosocial support for war-traumatized child and adolescent refugees: evaluation of a short-term treatment program. Aust N Z J Psychiatry 39:81–87
Ruf-Leuschner M, Roth M et al (2014) Traumatisierte Mütter – traumatisierte Kinder? Eine Untersuchung des transgenerationalen Zusammenhangs von Gewalterfahrungen und Traumafolgestörungen in Flüchtlingsfamilien. Z Klin Psychol Psychother 43:1–16
Perkonigg A, Kessler RC, Storz S et al (2000) Traumatic events and posttraumatic stress disorder in the community: prevalence, risk factors and comorbidity. Acta Psychiatr Scand 101:46–59
Cloitre M, Stolbach BC, Herman JL et al (2009) A developmental approach to Compex PTSD: childhood and adult cumulative trauma as predictors of symptom complexity. J Trauma Stress 22:399–408
Flatten G, Gast U, Hofmann A et al (2011) S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung. Trauma Gewalt 3:202–210
Ravens-Sieberer U, Wille N, Bettge S et al (2007) Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50:871–878
Gavranidou M, Niemiec B, Magg B et al (2008) Traumatische Erfahrungen, aktuelle Lebensbedingungen im Exil und psychische Belastung junger Flüchtlinge. Kindh Entwickl 17:224–231
Gratz KL, Latzman RD, Tull MT et al (2011) Exploring the association between emotional abuse and childhood borderline personality features: the moderating role of personality traits. Behav Ther 42:493–508
Maercker A, Brewin CR, Bryant RA et al (2013) Proposals for mental disorders specifically associated with stressn in the International Classification of Diseases 11. Lancet 381:1683–1685
van der Kolk BA, Pynoos RS, Cicchetti D et al (2009) Proposal to Include a Developmental Trauma Disorder Diagnosis for Children and Adolescents in DSM-V. www.traumacenter.org/announcements/DTD_papers_Oct_09.pdf. Zugegriffen: 12. Oktober 2015
Palic S, Elklit A (2014) Personality dysfunction and Compex posttraumatic stress disorder among chronically traumatized Bosnian refugees. J Nerv Ment Dis 202:111–118
Klasen F, Gehrke J, Metzner F et al (2013) Complex trauma symptoms in former Ugandan child soldiers. J Aggress Maltreat Trauma 22:698–713
Metzner F, Reher C, Klasen F (2015) Komplexe Traumafolgestörungen bei minderjährigen unbegleiteten Flüchtlingen – Erste Ergebnisse aus der Flüchtlingsambulanz für Kinder und Jugendliche am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf. In: Lampe A, Beck T (Hrsg) 17. Jahrestagung der DeGPT. Trauma – Körper – Psyche. Wissenschaftliche, gesellschaftliche und versorgungsmedizinische Aspekte (Abstractband). Klett-Cotta, Stuttgart, S 135
Jensen TK, Bjørgo Skårdalsmo EM, Fjermestad KW (2014) Development of mental health problems – a follow-up study of unaccompanied refugee minors. Child Adolesc Psychiatr Ment Health 8:29
Montgomery E (2010) Trauma and resilience in young refugees: a 9‑year follow-up study. Dev Psychopathol 22:477–489
American Psychological Association (2010) Resilience and recovery after war: Refugee children and families in the United States. APA, Washington, DC
Smid GE, Lensvelt-Mulders GJ, Knipscheer JW et al (2011) Late-onset PTSD in unaccompanied refugee minors: exploring the predictive utility of depression and anxiety symptoms. J Clin Child Adolesc Psychol 40:742–755
Ehntholt KA, Yule W (2006) Practitioner review: Assessment and treatment of refugee children and adolescents who have experienced war-related trauma. J Child Psychol Psychiatry 47:1197–1210
Haversiek-Vogelsang S (2010) Sekundäre Traumatisierung bei Kindern in Flüchtlingsfamilien – Prävention von Sekundärschäden bei Kindern traumatisierter Flüchtlinge. ZPPM 8:53–60
Classen G, Flüchtlingsrat Berlin (2011) Die Finanzierung ambulanter Psychotherapien für Flüchtlinge. www.fluechtlingsinfo-berlin.de/fr/arbeitshilfen/Psychotherapie_fuer_Fluechtlinge.pdf. Zugegriffen: 13. Oktober 2015
Bundeszentrale für Gesundheitliche Aufklärung (2013) Förderung der gesunden psychischen Entwicklung von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund. www.bzga.de/pdf.php?id=b77738de9af749b8ae93ec82787c1658. Zugegriffen: 13. Oktober 2015
Jung F (2011) Das Bremer Modell – Gesundheitsversorgung Asylsuchender. Gesundheitsamt Bremen, Bremen
Bozorgmehr K, Razum O (2015) Effect of restricting access to health care on health expenditures among asylum-seekers and refugees: A quasi-experimental study in germany, 1994–2013. PLoS ONE 10:e0131483
Rosner R, Steil R (2013) Jugendpsychiatrie Teil III: Traumafolgestörungen. Posttraumatische Belastungsstörung bei Kindern und Jugendlichen. Neurol Psychiater 14:2–10
Neuner F, Pfeiffer A, Schauer-Kaiser E et al (2012) Haunted by ghosts: Prevalence, predictors and outcomes of spirit possession experiences among former chlid soldiers and war-affected civilians in Northern Uganda. Soc Sci Med 75:548–554
Unicef (2013) Syria Crisis: Education Interrupted. www.unicef.org/media/files/Education_Interrupted_Dec_2013.pdf. Zugegriffen: 13. Oktober 2015
Knaevelsrud C, Mueller J (2008) Multilingual computer assisted self-interview (MultiCASI) system für psychiatric diagnostic of migrants. Springer, Heidelberg
Pranicka J, Winters L, Knaevelsrud C et al (2012) Welches Flüchtlingskind braucht welche Hilfe? – Entwicklung von computergestützten Diagnostiktools. In: Schäfer I, Knaevelsrud C, Bengel J (Hrsg) 14. Jahrestagung der DeGPT – Fortschritte in der Versorgung traumatisierter Menschen. Netzwerke und innovative Behandlungsangebote (Abstractband). Klett-Cotta, Stuttgart, S 117
Cohen MD, Bukstein O, Walter H et al (2010) Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 49:414–430
DGPPN, BÄK, KBV, AWMF, AkdÄ, BPtK, BApK, DAGSHG, DEGAM, DGPM, DGPs, DGRW (Hrsg) für die Leitliniengruppe Unipolare Depression* (2015) S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression – Langfassung, 2. Aufl., Konsultationsfassung, 20. Juli 2015. www.depression.versorgungsleitlinien.de. Zugegriffen: 05.08.2015
Gwozdziewycz N, Mehl-Madrona L (2013) Meta-analysis of the use of narrative exposure therapy for the effects of trauma among refugee populations. Perm J 17:70–76
Lambert JE, Alhassoon OM (2014) Trauma-focused therapy for refugees: meta-analytic findings. J Couns Psychol 62:28–37
Ruf M, Schauer M, Neuner F et al (2010) Narrative exposure therapy for 7‑ to 16-year-olds: A randomized controlled trial with traumatized refugee children. J Trauma Stress 23:437–445
Catani C, Kohiladevy M, Ruf M et al (2009) Treating children traumatized by war and Tsunami: A comparison between exposure therapy and medication-relaxation in North-East Sri Lanka. BMC Psychiatry 9:22
Morina N, Maier T, Schmid MM (2009) Lost in Translation? – Psychotherapie unter Einsatz von Dolmetschern. Psychother Psych Med 60:104–110
Tribe R, Lane P (2009) Working with interpreters across language and culture in mental health. J Ment Health 18:233–241
d’Ardenne P, Ruaro L, Cestari L et al (2007) Does interpreter-mediated CBT with traumatized refugee people work? A comparison of patient outcomes in east london. Behav Cogn Psychother 35:293–301
Brune M, Eiroá-Orosa FJ, Fischer-Ortman J et al (2011) Intermediated communication by interpreters in psychotherapy with traumatized refugees. Int J Cult Ment Health 4:144–151
Peltonen K, Punamaki RL (2010) Preventive Interventions Among Children Exposed to Trauma of Armed Conflict: A Literature Review. Aggress Behav 36:95–116
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F. Metzner, C. Reher, H. Kindler und S. Pawils geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Metzner, F., Reher, C., Kindler, H. et al. Psychotherapeutische Versorgung von begleiteten und unbegleiteten minderjährigen Flüchtlingen und Asylbewerbern mit Traumafolgestörungen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl 59, 642–651 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-016-2340-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-016-2340-9