Skip to main content
Log in

Konservatives Management bei Messerstichverletzung der Niere (Grad IV)

Conservative management of grade IV kidney lacerations due to stab wounds

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Wir berichten von 2 initial kreislaufstabilen Patienten mit Grad-IV-Nierentrauma nach Messerstich. Patient 1 wurde bei intrakorporal befindlicher, abgebrochener Messerklinge operativ rekonstruktiv versorgt. Patient 2 wurde bei nicht interventionsbedürftiger Blutung konservativ behandelt. Beide Patienten konnten letztlich in stabilem Zustand entlassen werden. Diese Fallbeispiele zeigen, dass auch bei höhergradigem Nierentrauma bei entsprechender Befundkonstellation ein konservatives Management und bei entsprechend notwendiger Exploration auch ein rekonstruktives Vorgehen möglich ist.

Abstract

We report on two patients who were in initially circulatory stable condition with grade IV kidney trauma after knife stab accident. Patient 1 underwent reconstructive surgery to retrieve a broken knife blade, while patient 2 was treated conservatively for bleeding that did not require intervention. Both patients could ultimately be discharged in stable condition. These case studies show that even in the case of high-grade kidney trauma with the appropriate constellation of findings, conservative management and, if exploration is necessary, a reconstructive approach is possible.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Bjurlin MA, Fantus RJ, Fantus RJ et al (2017) Comparison of nonoperative and surgical management of renal trauma: can we predict when nonoperative management fails? J Trauma Acute Care Surg 82:356–361

    Article  Google Scholar 

  2. Erlich T, Kitrey ND (2018) Renal trauma: the current best practice. Ther Adv Urol 10:295–303

    Article  Google Scholar 

  3. Keihani S, Xu Y, Presson AP et al (2018) Contemporary management of high-grade renal trauma: results from the American Association for the Surgery of Trauma Genitourinary Trauma study. J Trauma Acute Care Surg 84:418–425

    Article  Google Scholar 

  4. Lanchon C, Fiard G, Arnoux V et al (2016) High grade blunt renal trauma: predictors of surgery and long-term outcomes of conservative management. A prospective single center study. J Urol 195:106–111

    Article  Google Scholar 

  5. Mcclung CD, Hotaling JM, Wang J et al (2013) Contemporary trends in the immediate surgical management of renal trauma using a national database. J Trauma Acute Care Surg 75:602–606

    Article  Google Scholar 

  6. Moore EE, Shackford SR, Pachter HL et al (1989) Organ injury scaling: spleen, liver, and kidney. J Trauma 29:1664–1666

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Santucci RA, Mcaninch JM (2001) Grade IV renal injuries: evaluation, treatment, and outcome. World J Surg 25:1565–1572

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Santucci RA, Wessells H, Bartsch G et al (2004) Evaluation and management of renal injuries: consensus statement of the renal trauma subcommittee. BJU Int 93:937–954

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Shariat SF, Roehrborn CG, Karakiewicz PI et al (2007) Evidence-based validation of the predictive value of the American Association for the Surgery of Trauma kidney injury scale. J Trauma 62:933–939

    PubMed  Google Scholar 

  10. Sujenthiran A, Elshout PJ, Veskimae E et al (2019) Is nonoperative management the best first-line option for high-grade renal trauma? A systematic review. Eur Urol Focus 5:290–300

    Article  Google Scholar 

  11. Voelzke BB, Leddy L (2014) The epidemiology of renal trauma. Transl Androl Urol 3:143–149

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Juliane Aich.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Aich, B. Cafuta, T. Klein, F. Distler, C. Hüttenbrink, S. Pahernik und A. Pandey geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Aich, J., Cafuta, B., Klein, T. et al. Konservatives Management bei Messerstichverletzung der Niere (Grad IV). Urologe 61, 526–529 (2022). https://doi.org/10.1007/s00120-021-01707-1

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-021-01707-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation