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Intraoperative quality control with transit time flow measurement

Methods in peripheral vascular surgery

Intraoperative Qualitätssicherung mit laufzeitbasierter Flussmessung

Methoden in der peripheren Gefäßchirurgie

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Abstract

Vascular reconstructions carry a high risk of early and late failure, leading potentially to major problems. Therefore, it is crucial to ensure the quality of reconstructions at the end of every operation. No method has been shown to be superior to others and it is beneficial for the vascular surgeons to master many techniques. Transit time flow measurement (TTFM) is a fast and easy way to directly evaluate the desired end result; blood flow to the end organ. It is not problem-free nor totally reliable. In addition to TTFM different quality control methods including their pros and cons are discussed.

Zusammenfassung

Gefäßrekonstruktionen gehen mit einem hohen Risiko des frühen und späten Versagens einher, was zu erheblichen Schwierigkeiten führen kann. Entsprechend ist es äußerst wichtig, am Ende jedes Eingriffs die Qualität der Rekonstruktionen sicherzustellen. Kein dabei eingesetztes Verfahren war in Studien anderen Verfahren überlegen. Gefäßchirurgen profitieren daher davon, viele Verfahren sicher zu beherrschen. Die laufzeitbasierte Flussmessung (TTFM) ist eine schnelle und einfache Methode, um auf direktem Weg das gewünschte Endergebnis, nämlich den Blutstrom zum Endorgan, zu beurteilen. Das Verfahren ist allerdings nicht frei von Schwierigkeiten und auch nicht gänzlich zuverlässig. Neben der TTFM werden weitere Methoden der Qualitätssicherung mit ihren Vor- und Nachteilen erörtert.

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Correspondence to P. Vikatmaa.

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P. Vikatmaa is the treasurer of the European Society for Vascular Surgery. P. Vikatmaa and A. Albäck declare that they have no competing interests.

This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.

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Vikatmaa, P., Albäck, A. Intraoperative quality control with transit time flow measurement. Gefässchirurgie 23, 580–585 (2018). https://doi.org/10.1007/s00772-018-0477-6

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