Summary
BACKGROUND: To evaluate the feasibility and effects of mini-thoracotomy focus cleaning (MTFC) in the management of cavitary pulmonary tuberculosis or tuberculoma. METHODS: The mini-thoracotomy approach was adopted in 18 patients, ranging in the age from 25 years to 75 years (median, 47.5 years) with cavitary pulmonary tuberculosis or pulmonary tuberculoma who had undergone long-term anti-tuberculosis therapy or needed a re-treatment. Eight patients with chronic fibro-cavitary pulmonary tuberculosis and 10 patients with pulmonary tuberculoma underwent focus cleaning, irrigation and folding suture. RESULTS: There was no operative mortality. All patients studied were cured clinically, with their sputum negative for bacteria and pulmonary shadows subsiding. The duration of the procedure ranged from 30 to 120 min (median, 75 min), intraoperative blood loss ranged from 100 to 200 ml (median, 153 ml). The postoperative stay in the hospital was from 21 to 42 days (median, 30 days). Follow-up for 1–4 years (median, 2.5 years) found no complications and recurrence. CONCLUSIONS: MTFC is a safe, effective and technically feasible procedure to ensure minimal surgical invasion for controlling pulmonary tuberculosis or tuberculoma by protecting pulmonary functions in the patients studied.
Zusammenfassung
GRUNDLAGEN: Das Ziel dieser Untersuchung war, die Machbarkeit und Wirksamkeit der Fokus-Sanierung via Mini-Thorakotomie zur Therapie einer kavernösen Lungentuberkulose zu prüfen. METHODIK: Der Mini-Thorakotomie-Zugang wurde in 18 Patienten angewendet (Alter, 25–75 Jahre; median, 47,5 Jahre). Die Patienten hatten eine kavernöse Lungentuberkulose oder ein Lungentuberkulom nach tuberkulostatischer Therapie oder waren Patienten, die auf diese Therapie nicht angesprochen haben. 8 Patienten mit chronischer kavernöser Lungentuberkulose und 10 Patienten mit Tuberkulom haben sich der Fokus-Sanierung, Spülung und Faltnaht unterzogen. ERGEBNISSE: Es gab keine operative Mortalität. Alle Patienten waren klinisch saniert, hatten keinen Nachweis für Bakterien im Sputum, im Röntgen hatten die Lungenschatten abgenommen. Die Dauer der Operation betrug 30–120 min (median, 75 min), der intraoperative Blutverlust war 100–200 ml (median, 153 ml). Der postoperative Spitalsaufenthalt betrug 21–42 Tage (median, 30 Tage). Das Follow-up nach 1–4 Jahren (median, 2,5 Jahre) zeigte keine Komplikation und kein Rezidiv der Grunderkrankung. SCHLUSSFOLGERUNGEN: MTFC ist eine sichere und technisch machbare Methode zur Therapie der Lungentuberkulose oder des Tuberkuloms bei Schonung der Lungenfunktion.
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Song, Y., Moshal, K.S., Wu, Y. et al. Focus cleaning using mini-thoracotomy for cavitary pulmonary tuberculosis or pulmonary tuberculoma: case study of 18 human subjects. Eur Surg 37, 169–172 (2005). https://doi.org/10.1007/s10353-005-0159-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-005-0159-y