Summary
Mad scenes, in the age of belcanto, were a stylistic device to give primadonnas the opportunity to show off their coloratura abilities. The composers used this artificial and virtuosic style of singing to express exceptional emotional states. In Lucia di Lammermoor Donizetti composed some fine and exemplary music which impressively stresses that the tragic actress suffers from „Brief psychotic disorder“. However, as death is not part of the diagnostic criteria, one can assume that Lucia finally dies from „broken heart“ nowadays known as „Takatsubo cardiomyopathy“.
Zusammenfassung
Wahnsinnszenen sind im Zeitalter des Belcanto ein Stilmittel, um Primadonnen die Möglichkeit zu geben, ihre Gesangskunst dem staunenden Publikum zu demonstrieren. Die Komponisten drücken mit Hilfe des Ziergesang psychologische Ausnahmezustände aus. An Hand der Oper Lucia di Lammermoor wird dargestellt, dass Donizetti durch seine Hauptfigur eine zwar künstlerisch ausgestaltete, aber psychopathologisch nachvollziehbare „Kurze reaktive Psychose“ darstellen und singen lässt. Nicht in diese diagnostische Einordnung passt das Ableben Lucias, hier darf wohl eher über Tod an gebrochenem Herzen, jetzt als Takatsubo Kardiomyopathie bekannt, spekuliert werden.
Similar content being viewed by others
Literatur
Fischer JM. Vom Wunderwerk der Oper. Wien: Paul Zsolnay Verlag, 2007.
Ringel E. Unbewußt – höchste Lust. Oper als Spiegel des Lebens. Wien: Kiermayr und Scheriau, 1990.
Macke S, Pöldinger W. La Traviata. Zur Psychologie eines Opernhits. TW Neurologie Psychiatrie 6: 451 – 452, 1992.
Peschel E and Peschel R (1992). Donizetti and the Music of Mental Derangement: Anna Bolena, Lucia di Lammermoor and the Composer‘s Neurobiological Illness. The Yale Journal of Biology and Medicine 65: 189–200
Erfurth A and Hoff P (2000). Mad scenes in early 19th-century opera. Act Psychiatr Scand 102: 310–313
Welker W (2000). Wahnsinn im Musiktheater zwischen Barock und Romantik. Fundamenta Psychiatrica 16: 131–4
Shorter E. Geschichte der Psychiatrie. Reinbek bei Hamburg: Rowolth Taschenbuch Verlag, 2003.
Anonymus. Der Wahnsinn in der Oper des 19. Jahrhunderts. Norderstedt: Grin Verlag, 2006.
Scott W (1993). The bride of Lammermoor. Everyman, London
Donizetti G. Lucia di Lammermoor. www.dlib.edu/variations/scores/adg7955/large/inex/html
Wengel SP, Burke WJ, Holemann D. Musical hallucinations. The sounds of silence? JAGS 37: 162 – 166, 1989.
Saba PR and Keshavan MS (1997). Musical Halluzinations and Musical Imagery: Prevalence and Phenomenology in Schizophrenic Inpatients. Psychopathology 30: 185–190
Müller-Holthusen T (1997). Georg Büchner, die ICD-10 und die ärztliche Grundhaltung. Nervenarzt 68: 597–599
Diagnostisches und Statitisches Manual Psychischer Störungen. (DSM-IV). Saß H und Wittchen HU (Hrsg.). Göttingen: Hogrefe, 2000.
Pilgrim TM and Wyss TR (2008). Takotsubo cardiomyopathy or transient left ventricular apical ballooning syndrome: A systematic review. Int J Cardiol. 14 124(3): 283–92
Biteker M, Duran NE and Civan HA (2009). Broken heart syndrome in a 17-year old girl. Eur J Pediatr 168(10): 1273–5
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Eingegangen am 15. April 2010, angenommen am 20. April 2010
Did Lucia suffer from schizophrenia? Psychopathology in operatic mad-scenes
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Langs, G. War Lucia schizophren? – Zur Psychopathologie des Wahnsinns in der Oper. psychiatr. psychother. 6, 170–173 (2010). https://doi.org/10.1007/s11326-010-0110-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s11326-010-0110-0