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Erbliches Pankreaskarzinom

Hereditary pancreas cancer

  • Schwerpunktthema: Krebs und Genetik
  • Published:
medizinische genetik

Zusammenfassung

Das duktale Adenokarzinom des Pankreas hat eine äußerst ungünstige Prognose, weil es meist erst in fortgeschrittenen Tumorstadien diagnostiziert wird. Das familiäre Pankreaskarzinom ist ein etabliertes Tumorprädispositionssyndrom, das bei etwa 3% der Pankreaskarzinompatienten beobachtet wird. Die Familienanamnese bei Pankreaskarzinompatienten ist ein wertvolles Instrument, um Personen mit einem erhöhten Risiko für ein Pankreaskarzinom zu identifizieren. Dies ist über die Kombination von Familienanamnese, Mutationssuche in Tumorprädispositionsgenen und die Analyse exogener Risikofaktoren möglich. Bei Hochrisikopersonen könnten invasive Methoden zur Erkennung von Frühstadien eingesetzt und somit eine kurative Pankreatektomie ermöglicht werden. In aktuell laufenden prospektiven Studien wird geprüft, ob auf der Basis klinisch-genetischer Kriterien definierte Hochrisikopatienten von einer Früherkennung des Pankreaskarzinoms profitieren.

Abstract

The dismal prognosis for ductal pancreatic adenocarcinoma is mainly attributable to advanced tumor stages at the time of diagnosis. Familial pancreatic cancer is an established hereditary tumor syndrome that is responsible for about 3% of pancreatic cancer cases. Therefore, analysis of family history may help to identify individuals at increased risk for the development of pancreatic cancer. In addition to family history, such high risk individuals can be identified by screening for mutations in tumor predisposition genes and/or analyses of exogenous risk factors. Invasive screening methods for the identification of early pancreatic cancer could also be applied to provide the option of a timely curative pancreatectomy. The benefit of a clinical, genetically based screening approach for individuals at high riskis currently being investigated in prospective studies.

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Literatur

  1. Bartsch DK, Sina-Frey M, Lang S et al. (2002) CDKN2A germline mutations in familial pancreatic cancer. Ann Surg 236: 730–737

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Canto MI, Goggins M, Hruban RH et al. (2006) Screening for early pancreatic neoplasia in high-risk individuals: a prospective controlled study. Clin Gastroenterol Hepatol 4: 766–781

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Earl J, Yan L, Vitone LJ et al. (2006) Evaluation of the 4q32–34 locus in European familial pancreatic cancer. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 15: 1948–1955

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Goecke T, Schulmann K, Engel C et al. (2006) Genotype-phenotype comparison of German MLH1 and MSH2 mutation carriers clinically affected with Lynch syndrome: a report by the German HNPCC Consortium. J Clin Oncol 24: 4285–4292

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hahn SA, Greenhalf B, Ellis I et al. (2003) BRCA2 germline mutations in familial pancreatic carcinoma. J Natl Cancer Inst 95: 214–221

    PubMed  Google Scholar 

  6. Hearle N, Schumacher V, Menko FH et al. (2006) Frequency and spectrum of cancers in the Peutz-Jeghers syndrome. Clin Cancer Res 12: 3209–3215

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Le MC, Masson E, Chen JM et al. (2006) Hereditary pancreatitis caused by triplication of the trypsinogen locus. Nat Genet 38: 1372–1374

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Murphy KM, Brune KA, Griffin C et al. (2002) Evaluation of candidate genes MAP2K4, MADH4, ACVR1B, and BRCA2 in familial pancreatic cancer: deleterious BRCA2 mutations in 17%. Cancer Res 62: 3789–3793

    PubMed  Google Scholar 

  9. Pogue-Geile KL, Chen R, Bronner MP et al. (2006) Palladin mutation causes familial pancreatic cancer and suggests a new cancer mechanism. PLoS Med 3: e516

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Rieder H, Bartsch DK (2004) Familial pancreatic cancer. Fam Cancer 3: 69–74

    PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to H. Rieder.

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Rieder, H. Erbliches Pankreaskarzinom. medgen 19, 225–228 (2007). https://doi.org/10.1007/s11825-007-0020-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11825-007-0020-8

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