Zusammenfassung
Die Inzidenz respiratorisch bedingter Morbidität und Mortalität als Folge von Intubationsschwierigkeiten und unerkannter ösophagealer Intubation bleibt hoch, obwohl zahlreiche neue Atemwegstechniken und Strategien zur Bewältigung des schwierigen Atemwegs entwickelt wurden. Die Problematik liegt offenbar im Transfer dieser Techniken in die klinische Praxis. Vorträge und Übungen am Phantom und am Tierkadaver sind bislang die üblichen Methoden der Anleitung. Patientensimulatoren geben die Möglichkeit, unter sehr realistischen Bedingungen Fertigkeiten und Lösungen spezieller Situationen zu trainieren, erleichtern die Umsetzung von kognitiven, psychomotorischen und affektiven Fähigkeiten im klinischen Alltag und helfen, das Verhalten in kritischen Situationen zu verbessern. Dieser Artikel erläutert die Möglichkeiten von neuen Trainingskonzepten zur Sicherung der Atemwege, die mithilfe spezieller Simulationen und Simulatoren durchgeführt werden können. Es werden die technischen Voraussetzungen beschrieben und Hinweise zur praktischen Durchführung von schwierigen Atemwegsszenarien gegeben.
Abstract
Despite the development of new devices and strategies to manage and secure the difficult airway, morbidity and mortality in anaesthesia due to airway problems such as difficult intubation or unrecognised failed intubation remain high. The problem seems to lie in the transfer of skills and strategies to daily clinical practice. Common methods for airway management training include theoretical instructions and hands-on sessions with manikins, animal models and cadavers. Simulation provides the opportunity to train skills and resolve specific situations embedded in a realistic scenario, facilitate the transfer of cognitive, psychomotor and affective abilities into daily clinical practice and help to improve behaviour in critical situations. This article outlines new training concepts in airway management with the help of simulation and simulators. We describe technical prerequisites and provide information on the implementation of difficult airway scenarios.
Literatur
Benumof JL (1994) Management of the difficult airway. Ann Acad Med Singapore 23:589–591
Boisson-Bertrand D, Bourgain JL, Camboulives J et al. (1996) Difficult intubation. French Society of Anesthesia and Intensive Care. A collective expertise. Ann Fr Anesth Reanim 15:207–214
Braun U, Goldmann K, Hempel V, Krier C (2004) Airway Management. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie. Anaesthesiol Intensivmed 45:302–306
Caplan R, Benumof J, Berry F et al. (2003) Practice guidelines for management of the difficult airway. An updated report by the American Society for Anaesthesiologists Task Force on Management of the Difficult Airway. Anaesthesiology 98:1269–1277
Caplan RA, Posner KL, Ward RJ, Cheney FW (1990) Adverse respiratory events in anesthesia: a closed claims analysis. Anesthesiology 72:828–833
Cheney FW (2002) Changing trends in anesthesia-related death and permanent brain damage. ASA Newsletter 66:6–8
Cooper S, Benumof J (1996) Teaching management of the airway: the UCSD airway rotation. In: Benumof J (ed) Airway management, principles and practice. Mosby-Year Book, St Louis
Crosby ET, Cooper RM, Douglas MJ et al. (1998) The unanticipated difficult airway with recommendations for management. Can J Anaesth 45:757–776
Davies PR, Tighe SQ, Greenslade GL, Evans GH (1990) Laryngeal mask airway and tracheal tube insertion by unskilled personnel. Lancet 336:977–979
Heidegger T, Gerig HJ, Keller C (2003) Vergleich von Algorithmen für das Management des schwierigen Atemweges. Anaesthesist 52:381–392
Langeron O, Masso E, Huraux C, Guggiari M, Bianchi A, Coriat P, Riou B (2000) Prediction of difficult mask ventilation. Anesthesiology 92:1229–1236
Sayre MR, Sakles JC, Mistler AF, Evans JL, Kramer AT, Pancioli AM (1998) Field trial of endotracheal intubation by basic EMTs. Ann Emerg Med 31:228–233
Schaefer JJ 3rd (2004) Simulators and difficult airway management skills. Paediatr Anaesth 14:28–37
Stringer KR, Bajenov S, Yentis SM (2002) Training in airway management. Anaesthesia 57:967–983
Williamson JA, Webb RK, Szekely S, Gillies ER, Dreosti AV (1993) The Australian Incident Monitoring Study. Difficult intubation: an analysis of 2,000 incident reports. Anaesth Intensive Care 21:602–607
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Timmermann, A., Eich, C., Nickel, E. et al. Simulation und Atemwegsmanagement. Anaesthesist 54, 582–587 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0842-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0842-1