Zusammenfassung
Seit Anfang 2016 gibt es die „dritten internationalen Konsensusdefinitionen“ für Sepsis und septischen Schock (SEPSIS-3, engl. The Third International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock). SEPSIS-3 schafft dabei die alten SIRS-Kriterien in der Definition der Sepsis als Ganzes ab und definiert die Sepsis in Zukunft alleine durch eine „lebensbedrohliche Organdysfunktion auf dem Boden einer Infektion“. Allerdings erscheint zweifelhaft, ob die neue Definition der alten im klinischen Alltag wirklich überlegen ist. Die wichtigste Frage dabei: Ist eine Definition hilfreich, die Patienten erst erkennt, wenn die Organdysfunktion eingetreten ist und die Patienten bereits intensivpflichtig sind?
Abstract
The Third International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock (Sepsis-3) have been available since the beginning of 2016. SEPSIS-3 completely replaces the old SIRS criteria in the definition of sepsis and defines sepsis from now on as “life-threatening organ dysfunction caused by a dysregulated host response to infection”. However, it seems questionable whether in clinical practice the new definition is really superior to the old one. The most important question is the following: Is it helpful to have a definition that first recognizes a patient once organ dysfunction has occurred and the patient already needs intensive care?
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T. Schmoch, M. Bernhard, F. Uhle, M. T. Gründling, T. Brenner und M.A. Weigand geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Schmoch, T., Bernhard, M., Uhle, F. et al. Neue SEPSIS-3-Definition. Anaesthesist 66, 614–621 (2017). https://doi.org/10.1007/s00101-017-0316-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-017-0316-2