Zusammenfassung
Hintergrund
Regelmäßige Bewegung hat in jedem Alter einen positiven Einfluss auf die Gesundheit. Im vorliegenden Beitrag wurde untersucht, inwieweit körperliche Aktivität sowie regelmäßiges Sporttreiben als spezifischere Form körperlicher Betätigung mit sozioökonomischen Merkmalen von Erwerbstätigen im mittleren Lebensalter zusammenhängen.
Methoden
Die Analysen basieren auf Daten von 21.699 Erwerbstätigen im Alter zwischen 30 und 64 Jahren, die an den deutschlandweiten Querschnittsstudien „Gesundheit in Deutschland aktuell“ (GEDA) 2009 und 2010 des Robert Koch-Instituts teilgenommen haben. Neben einem mehrdimensionalen Index des sozioökonomischen Status (SES) wurden auch die statusbildenden Einzeldimensionen Bildung, Beruf und Einkommen betrachtet, um sozioökonomische Unterschiede in der körperlichen Aktivität und im regelmäßigen Sporttreiben zu analysieren.
Ergebnisse
Während die Prävalenz von körperlicher Aktivität allgemein mit sinkendem SES anstieg, nahm der Anteil regelmäßig Sporttreibender mit sinkendem SES ab. Diese Zusammenhänge blieben jeweils nach Kontrolle für das Lebensalter bei Männern und Frauen bestehen. Bei wechselseitiger Kontrolle der SES-Einzeldimensionen war die körperliche Aktivität mit geringerer Bildung und niedrigerem Berufsstatus assoziiert. Regelmäßiges Sporttreiben ging hingegen mit besserer Bildung, höherem Berufsstatus und höherem Einkommen einher.
Diskussion
Die Ergebnisse weisen auf deutliche sozioökonomische Unterschiede in der körperlichen Aktivität und sportlichen Betätigung von Erwerbstätigen im mittleren Lebensalter hin. Dabei kommt Bildung, Beruf und Einkommen eine jeweils eigenständige Bedeutung für das Bewegungsverhalten zu. Bei der Ermittlung von Zielgruppen für bewegungsfördernde Maßnahmen sollten diese Unterschiede berücksichtigt werden.
Abstract
Background
Regular physical activity has positive effects on health at all ages. This study aims to investigate how far physical activity and regular sports engagement, as a more specific type of physical activity, are associated with socioeconomic factors in the middle-aged working population.
Methods
Data were obtained from 21,699 working men and women aged between 30 and 64 years who participated in the 2009 and 2010 population-based national German Health Update (GEDA) surveys conducted by the Robert Koch Institute. Besides a multi-dimensional index of socioeconomic status (SES), three single dimensions of SES (education, occupation, and income) were used to analyse socioeconomic differences in total physical activity and regular sports engagement.
Results
While the prevalence of total physical activity increased with lower SES, the proportion of people with regular sports engagement decreased with lower SES. These associations remained after adjusting for age in men and women. After mutual adjustment of the three single socioeconomic dimensions, physical activity was independently associated with lower education and lower occupational status. Regular sports engagement was observed to be independently associated with higher education, higher occupational status, as well as higher income after mutual adjustment.
Conclusions
This study demonstrates significant socioeconomic differences in physical and sports activity in the middle-aged working population. Education, occupation, and income show varying independent associations with physical activity behaviour. Such differences need to be considered when identifying target groups for health-enhancing physical activity interventions.
Literatur
Department of Health (2004) Physical activity – health improvement and prevention: at least five a week. Department of Health, London
Lee IM, Shiroma EJ, Lobelo F et al (2012) Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet 380:219–229
Mammen G, Faulkner G (2013) Physical activity and the prevention of depression: a systematic review of prospective studies. Am J Prev Med 45:649–657
Manz K, Krug S (2013) Körperliche Aktivität und Gesundheit. Public Health Forum 21:2.e1–2.e4
Caspersen CJ, Powell KE, Christenson GM (1985) Physical activity, exercise, and physical fitness: definitions and distinctions for health-related research. Public Health Rep 100:126–131
Abu-Omar K, Rütten A (2006) Sport oder körperliche Aktivität im Alltag? Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 49:1162–1168
World Health Organization (2010) Global recommendations on physical activity for health. WHO, Geneva
Helfferich C (2008) Familienplanung im mittleren Lebensalter. Impulse. Newsletter zur Gesundheitsförderung 60:5–6
Lampert T, Kroll LE, Müters S, Stolzenberg H (2013) Messung des sozioökonomischen Status in der Studie „Gesundheit in Deutschland aktuell“ (GEDA). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:131–143
Goebel J, Grabka MM, Schröder C (2015) Einkommensungleichheit in Deutschland bleibt weiterhin hoch – Junge Alleinlebende und Berufseinsteiger sind zunehmend von Armut bedroht. DIW Wochenbericht 25:571–586
Wallmann-Sperlich B, Bucksch J, Schneider S, Froboese I (2014) Socio-demographic, behavioural and cognitive correlates of work-related sitting time in German men and women. BMC Public Health 14:1259
Kurth BM, Lange C, Kamtsiuris P, Hölling H (2009) Gesundheitsmonitoring am Robert Koch-Institut: Sachstand und Perspektiven. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 52:557–570
Gabler S, Häder S (1999) Generierung von Telefonstichproben mit TelSuSa. ZUMA-Nachrichten 138–143
American Association for Public Opinion Research (2011) Standard definitions – final dispositions of case codes and outcome rates for surveys (revised 2011). AAPOR, Deerfield
Lange C, Jentsch F, Allen J et al (2015) Data resource profile: German Health Update (GEDA) - the health interview survey for adults in Germany. Int J Epidemiol 44:442–450
Pate RR, Pratt M, Blair SN et al (1995) Physical activity and public health: A recommendation from the Centers for Disease Control and Prevention and the American College of Sports Medicine. JAMA 273:402–407
Krug S, Jordan S, Mensink GB, Müters S, Finger J, Lampert T (2013) Körperliche Aktivität: Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:765–771
Finger JD, Tylleskär T, Lampert T, Mensink GBM (2012) Physical activity patterns and socioeconomic position: the German National Health Interview and Examination Survey 1998 (GNHIES98). BMC Public Health 12:1079
Brauns H, Scherer S, Steinmann S (2003) The CASMIN educational classification in international comparative research. In: Hoffmeyer-Zlotnik JHP, Wolf C (Hrsg) Advances in cross-national comparison. An European working book for demographic and socio-economic variables. Kluwer, New York, S 196–221
Ganzeboom HGB, De Graaf PM, Treimann DJ (1992) A standard international socioeconomic index of occupational status. Soc Sci Res 21:1–56
Bundesministerium für Arbeit und Soziales (2008) Lebenslagen in Deutschland. Der 3. Armuts- und Reichtumsbericht der Bundesregierung. BMAS, Berlin
Geyer S (2008) Einzelindikator oder Index? Maße sozialer Differenzierung im Vergleich. Gesundheitswesen 70:281–288
Mackenbach JP, Kunst AE (1997) Measuring the magnitude of socio-economic inequalities in health: an overview of available measures illustrated with two examples from Europe. Soc Sci Med 44:757–771
Khang YH, Yun SC, Lynch JW (2008) Monitoring trends in socioeconomic health inequalities: it matters how you measure. BMC Public Health 8:66
Moreno-Betancur M, Latouche A, Menvielle G, Kunst AE, Rey G (2015) Relative index of inequality and slope index of inequality: a structured regression framework for estimation. Epidemiology 26(4):518–527
Bross ID (1958) How to use ridit analysis. Biometrics 14:18–38
Schneider MC, Castillo-Salgado C, Bacallao J et al (2005) Methods for measuring health inequalities (Part II). Epidemiol Bull/PAHO 26:5–10
Macintyre S, Mutrie N (2004) Socio-economic differences in cardiovascular disease and physical activity: stereotypes and reality. J R Soc Promot Health 124:66–69
He XZ, Baker DW (2005) Differences in leisure time, household, and work related physical activity by race, ethnicity, and education. J Gen Intern Med 20:259–266
Beenackers MA, Kamphuis CB, Giskes K et al (2012) Socioeconomic inequalities in occupational, leisure-time, and transport related physical activity among European adults: a systematic review. Int J Behav Nutr Phys Act 9:116
Lampert T, Mensink GBM, Müters S (2012) Körperlich-sportliche Aktivität bei Erwachsenen in Deutschland: Ergebnisse der Studie „Gesundheit in Deutschland aktuell 2009“. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 55:102–110
Klein T (2009) Determinanten der Sportaktivität und der Sportart im Lebenslauf. Kölner Z Soz Sozialpsychol 61:1–32
Lakka TA, Kauhanen J, Salonen TJ (1996) Conditioning leisure time physical activity and cardiorespiratory fitness in sociodemographic groups of middle-aged men in eastern Finland. Int J Epidemiol 25:86–93
Finger J, Mensink G, Banzer W, Lampert T, Tylleskar T (2014) Physical activity, aerobic fitness and parental socio-economic position among adolescents: the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents 2003–2006 (KiGGS). Int J Behav Nutr Phys Act 11:43
Seiluri T, Lahti J, Rahkonen O, Lahelma E, Lallukka T (2011) Changes in occupational class differences in leisure-time physical activity: a follow-up study. Int J Behav Nutr Phys Act 8:14
Howley ET (2001) Type of activity: resistance, aerobic and leisure versus occupational physical activity. Med Sci Sports Exerc 33:S364
Van Domelen DR, Koster A, Caserotti P et al (2011) Employment and physical activity in the US. Am J Prev Med 41:136–145
US Department of Health and Human Services (2008) 2008 physical activity guidelines for Americans. Be active, healthy, and happy. US Department of Health and Human Services, Washington
Ainsworth BE, Haskell WL, Whitt MC et al (2000) Compendium of physical activities: an update of activity codes and MET intensities. Med Sci Sports Exerc 32:498–516
Schibye B, Hansen A, Søgaard K, Christensen H (2001) Aerobic power and muscle strength among young and elderly workers with and without physically demanding work tasks. Appl Ergon 32:425–431
Finger JD, Krug S, Gößwald A, Härtel S, Bös K (2013) Kardiorespiratorische Fitness bei Erwachsenen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 56:772–778
Finger JD, Tylleskar T, Lampert T, Mensink GB (2013) Dietary behaviour and socioeconomic position: the role of physical activity patterns. PloS one 8:e78390
Finger JD, Varnaccia G, Tylleskar T, Lampert T, Mensink GB (2015) Dietary behaviour and parental socioeconomic position among adolescents: the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents 2003–2006 (KiGGS). BMC Public Health 15:498
Gidlow C, Johnston LH, Crone D, Ellis N, James D (2006) A systematic review of the relationship between socio-economic position and physical activity. Health Educ J 65:338
Jordan S, Hoebel J (2015) Gesundheitskompetenz von Erwachsenen in Deutschland: Ergebnisse der Studie „Gesundheit in Deutschland aktuell“ (GEDA). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 58:942–950
Bowling A (2005) Mode of questionnaire administration can have serious effects on data quality. J Public Health (Oxf) 27:281–291
Hoebel J, Von Der Lippe E, Lange C, Ziese T (2014) Mode differences in a mixed-mode health interview survey among adults. Arch Public Health 72(1):46
Edwards P, Tsouros A (2008) A healthy city is an active city: a physical activity planning guide. WHO Regional Office for Europe, Kopenhagen
Bucksch J (2011) Bewegungsförderung in der Kommune – was wirkt? In: Landesinstitut für Gesundheit und Arbeit des Landes Nordrhein-Westfalen (LIGA.NRW) (Hrsg) Bewegungsförderung in Lebenswelten: Wissenschaftliche Grundlagen und Beispiele guter Praxis. LIGA.NRW, Düsseldorf, S 27–29
Robert Koch-Institut (2014) Gesundheitstrends bei Erwachsenen in Deutschland zwischen 2003 und 2012. In: Robert Koch-Institut (Hrsg) Daten und Fakten: Ergebnisse der Studie „Gesundheit in Deutschland aktuell 2012“. Robert Koch-Institut, Berlin, S 13–33
Danksagung
Die Autoren danken allen Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern des Robert Koch-Instituts, die an den GEDA-Studien 2009 und 2010 mitgewirkt haben, und allen Befragten für ihre Teilnahme an der Studie. Besonderer Dank gilt Stephan Müters für sehr hilfreiche Anregungen zu diesem Beitrag.
Finanzierung der Studie. Die Studie wurde mit Mitteln des Robert Koch-Instituts und des Bundesministeriums für Gesundheit finanziert.
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Interessenkonflikt
J. Hoebel, J.D. Finger, B. Kuntz und T. Lampert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Datenschutz und Informationsfreiheit. Voraussetzung für die Durchführung der Telefoninterviews war eine informierte mündliche Einwilligungserklärung durch die Befragten vor Beginn des Interviews. Die Studie wurde vom Bundesbeauftragten für den Datenschutz und die Informationsfreiheit (BfDI) für unbedenklich erklärt.
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Hoebel, J., Finger, J., Kuntz, B. et al. Sozioökonomische Unterschiede in der körperlich-sportlichen Aktivität von Erwerbstätigen im mittleren Lebensalter. Bundesgesundheitsbl. 59, 188–196 (2016). https://doi.org/10.1007/s00103-015-2278-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-015-2278-3