Skip to main content
Log in

Nachweis einer radiographisch okkulten Osteochondrosis dissecans tali mit der MRT

Visualization of radiographically occult osteochondrosis dissecans of the talus using MRI

  • Kasuistik
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei unklaren posttraumatischen Schmerzen im oberen Sprunggelenk können mit der Magnetresonanztomographie (MRT) verschiedene Veränderungen festgestellt werden, die der Projektionsradiographie oft verborgen bleiben.Neben Läsionen der Außenbänder des Sprunggelenks, deren Nachweis nicht als primäre Indikation für die MRT angesehen wird, sind subchondrale Kontusionen, osteochondrale Frakturen, das anterolaterale Impingement-Syndrom,das Sinus-tarsi-Syndrom und die Osteochondrosis dissecans tali (ODT) mit der MRT genauer festzustellen als mit anderen bildgebenden Verfahren.

Vier Monate nach einem Distorsionstrauma des oberen Sprunggelenkes konnte bei einer 42-jährigen Patientin mit persistierender unspezifischer klinischer Symptomatik mit der MRT eine im konventionellen Röntgen nicht erkannte ODT diagnostiziert werden.Arthroskopisch zeigte sich zusätzlich ein oberflächlicher Gelenkknorpelschaden, der in der MRT nicht erkennbar war. Diese Beobachtung spricht dafür, die MRT bei Patienten mit unklarer Beschwerdesymptomatik nach Sprunggelenkverletzungen einzusetzen, um frühzeitig Läsionen zu erkennen, die einer kausalen Behandlung zugeführt werden können.

Abstract

Posttraumatic disorders of the ankle are a common cause of chronic pain.Magnetic resonance imaging (MRI) has proved to be highly useful in clarifying a wide spectrum of underlying lesions which frequently cannot be detected on radiographs.Even if the assessment of the lateral collateral ligaments of the ankle is not regarded as a primary indication for MRI, it allows the diagnosis of subchondral contusions or cysts, anterolateral impingement syndrome, sinus tarsi syndrome, osteochondral fractures and osteochondrosis dissecans of the talus (ODT),which may not be detected with other imaging modalities.

A 42 year old female patient suffered from persisting non-specific pain following an inversion trauma 4 months previously. MRI enabled the detection of an ODT which was not diagnosed on plain radiographs and which was verified upon arthroscopy. A superficial cartilage defect, as shown arthroscopically,was not delineated using MRI.

Our observations indicate that MRI may be useful in patients with unclear persisting pain following ankle trauma and that it may contribute to the early detection of lesions which require surgical intervention.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

S.Wirth Institut für Klinische Radiologie der Ludwigs-Maximilians-Universität München, Nussbaumstraße 20, 80336 München, E-Mail: swirth@med.uni-muenchen.de

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wirth, S., Wieser, A., Witt, S. et al. Nachweis einer radiographisch okkulten Osteochondrosis dissecans tali mit der MRT. Unfallchirurg 106, 238–240 (2003). https://doi.org/10.1007/s00113-002-0542-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-002-0542-0

Navigation