Zusammenfassung
Das Betroffensein von Harninkontinenz im Alter bedeutet vielfältigste medizinisch soziale und ökonomische Probleme und Einschränkungen. Durch den nachvollziehbaren Kontrollverlust und Verlust an Selbstvertrauen reduzieren sich soziale Interaktionen und führen zu Isolation und Ausgrenzung mit Rückzug und Depressionen. Dieser Verzicht auf Freizeitaktivitäten, Verlust der sozialen Kontakte und eine zunehmende Pflegebedürftigkeit führen oft zwangsläufig in erhöhte Abhängigkeit und Institutionalisierung. Hinzu kommt durch eine nach wie vor vorliegende Tabuisierung des Problemfeldes von Seiten der Betroffenen aber auch der behandelnden Ärzte, dass nach wie vor viel zu wenig Patienten einer adäquaten Diagnostik und auch Sinn machenden Therapieoptionen zugeführt werden. Diese Probleme können nur interdisziplinär gelöst werden, weiterer Aufklärungsbedarf, Fort- und Weiterbildung und Sensibilität für diese Aspekte sind nötig. Nur so kann die Inkontinenz im Alter als soziales und ökonomisches Problem unter der Verschärfung des demographischen Wandels verbessert werden.
Abstract
Being afflicted with urinary incontinence in old age represents manifold medical, social, and economic problems and restrictions. The objective loss of control and decreased self-confidence result in reduced social interactions and lead to isolation and ostracism accompanied by withdrawal and depression. Giving up leisure time activities, losing social contacts, and the increasing need for long-term care often lead inevitably to a higher degree of dependency and institutionalization. In addition, the taboo still placed on this problem by those affected as well as by the attending physicians has resulted in too few patients receiving adequate diagnosis and being offered sensible treatment options. These problems can only be solved by an interdisciplinary approach. Further information, continuing education, and sensitivity toward these aspects are needed. Only then can incontinence in old age as a social and economic problem exacerbated by the demographic changes be improved.
Literatur
Abrams P, Blaivas JG, Stanton S, Andersen JT (1988) The standardisation of terminology of lower urinary tract function. Neurourol Urodyn 7: 403–426
Aggazzotti G, Pesce F, Grassi D et al. (2000) Prevalence of urinary incontinence among institutionalized patients: a cross-sectional epidemiologic study in a midsized city in nothern Italy. Urology 56: 245–249
Bjurbrant-Birgersson AM, Hammar V, Widerfors G et al. (1993) Elderly women‚s feelings about being urinary incontinent, using napkins and being helped by nurses to change napkins. J Clin Nursing 2(3): 165–171
Borrie MJ, Bawden M, Speechley M, Kloseck M (2002) Interventions led by nurse continence advisers in the management of urinary incontinence: a randomized controlled trial. Can Med Assoc J 166: 1267–1273
DEGAM (Hrsg) (2004) Harninkontinenz. Leitlinie, Vol. 5. Deutsche Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin e.V., Düsseldorf
Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (DNQP) (Hrsg) (2006) Sonderdruck Expertenstandard „Förderung der Harninkontinenz in der Pflege“. DNQP, Osnabrück
Füsgen I (1998) Kostenproblem Harninkontinenz. J Urol Urogynäkol 5: 7–12
Gallagher M, Pierce LL (2002) Caregivers and care recipients perceptions of dealing with urinary incontinence. Rehab Nursing 27: 25–31
Georgiou A, Potter J, Brocklehurst JC et al. (2001) Measuring the quality of urinary incontinence care in long-term care facilities: an analysis of outcome indicators. Age Ageing 30: 63–66
Hu T-W, Morre K, Subak L et al. (2002) Economics of incontinence. In: Abrams P, Cardozo L, Khoury S, Wein A (eds) Incontinence. 2nd International Consultation on Incontinence Paris, July 1–3, 2nd edn. Health Publication Ltd., Plymouth, UK, pp 967–983
Hunskaar S, Burgio K, Diokno A et al. (2003) Epidemiology and natural history of urinary incontinence in women. Urology A 62(Suppl 4): 16–23
Jünemann K-P (2002) Inkontinenz im Alter. Urologe A 41: 338–341
Wyman JF, Bliss DZ, Dougherty MC et al. (2004) Shaping future directions for incontinence research in aging adults. Nursing Res 53(Suppl 6): 1–14
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Welz-Barth, A. Inkontinenz im Alter. Urologe 46, 363–367 (2007). https://doi.org/10.1007/s00120-007-1305-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-007-1305-x