Skip to main content
Log in

Interdisziplinäre multimodale stationäre Schmerztherapie für junge Erwachsene

Einfluss der Autonomie auf die Effektivität

Interdisciplinary multimodal inpatient pain treatment for young adults

Influence of autonomy on effectiveness

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das beginnende Erwachsenenalter ist eine vulnerable Lebensphase zwischen dem 18. und 25. Lebensjahr, die viele Möglichkeiten, aber auch enorme Herausforderungen bezüglich Autonomie- und Identitätsentwicklung beinhaltet. Chronische Schmerzen sind bei dieser Altersgruppe mit langfristigen negativen Folgen verbunden. Für diese Patientengruppe wurde jedoch bisher die Wirksamkeit schmerztherapeutischer Behandlungskonzepte wenig erforscht.

Ziel

Die Effektivität einer stationären interdisziplinären multimodalen Schmerztherapie (IMST) soll bei jungen Erwachsenen erfasst werden. Ergänzend sollen Veränderungen und Einflüsse der Autonomieüberzeugung aufgezeigt werden.

Material und Methoden

In einem längsschnittlichen Design mit 3‑Monats-Follow-up wird die Wirksamkeit einer dreiwöchigen stationären IMST bei jungen erwachsenen Schmerzpatienten untersucht. Daten von 74 Patienten im Alter von 18 bis 25 Jahren (75,7 % weiblich) werden in die Studie eingeschlossen. Standardisierte Fragebögen werden verwendet, um die Schmerzcharakteristika, die schmerzbezogene sowie die emotionale Beeinträchtigung, die Lebensqualität und diverse Autonomiefacetten zu erfassen.

Ergebnisse

Sowohl die schmerzbezogene als auch die emotionale Beeinträchtigung ist nach der IMST signifikant reduziert. Es zeigt sich ein Anstieg der Lebensqualität sowie der Resilienz. Die Verringerung der schmerzbezogenen und emotionalen Beeinträchtigung sowie die Verbesserung der Lebensqualität gehen mit gesteigerten Autonomieüberzeugungen einher.

Diskussion

Eine IMST scheint im jungen Erwachsenenalter wirksam zu sein. Zudem liefern Autonomieüberzeugungen wichtige Ausgangspunkte für den Therapieerfolg und haben eine modulierende Bedeutung hinsichtlich positiver Veränderungen der emotionalen Beeinträchtigung und Lebensqualität. Daher sollte dieser Aspekt bei der Entwicklung von Schmerzbehandlungsangeboten für diese Altersgruppe berücksichtigt werden.

Abstract

Background

Emerging adulthood between the ages of 18 and 25 are vulnerable years that offer many opportunities and simultaneously represent huge challenges for autonomy and identity development. Chronic pain in this vulnerable stage of life is associated with long-term negative consequences. So far, knowledge regarding the effectiveness of treatment offers for this patient group is scarce.

Objective

The aim of this study is to examine the effectiveness of a multimodal inpatient pain therapy for young adults with chronic pain. In addition, the change and influence of the autonomy development will be investigated.

Materials and methods

The present longitudinal study examined the effectiveness of a 3-week multimodal inpatient pain treatment in young adults with chronic pain. Three-month follow-up data from 74 patients aged 18–25 years (75.7% female) were included in the study. Standardized questionnaires were used to investigate pain characteristics, pain-associated and emotional impairments quality of life, and various facets of autonomy.

Results

The results show that pain-related and emotional impairments are significantly reduced after therapy. Furthermore, there is a significant improvement in the quality of life and resilience. The increased quality of life and reduced pain-related and emotional impairment are associated with a gain of autonomy convictions.

Discussion

Multimodal inpatient pain treatment seems to be effective during emerging adulthood. Autonomy convictions seem to be an important starting point for therapeutic success and have a modulating importance in terms of positive changes in emotional impairment and quality of live. Therefore, this aspect should be considered when pain treatment offers are developed for this age group.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Arnett JJ (2000) Emerging adulthood: a theory of development from the late teens through the twenties. Am Psychol 55:469–480

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Arnett JJ (2015) Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties, 2. Aufl. Oxford University Press, New York

    Book  Google Scholar 

  3. Arnett JJ, Nelson LJ, Luster SS (2014) “Adulthood” by whose definition?the complexity of emerging adults’ conceptions of adulthood. Oxford University Press, New York

    Book  Google Scholar 

  4. Arnold B, Brinkschmidt T, Casser HR, Diezemann A, Gralow I, Irnich D, Nagel B (2014) Multimodale Schmerztherapie für die Behandlung chronischer Schmerzsyndrome. Schmerz 25:459–472

    Article  Google Scholar 

  5. Balfe M (2009) The body projects of university students with type 1 diabetes. Qual Health Res 19:128–139

    Article  Google Scholar 

  6. Basler H‑D (1999) Marburger Fragebogen zum habituellen Wohlbefinden. Schmerz 13:385–391

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Becker P (1989) Der Trierer Persönlichkeitsfragebogen: TPF; Handanweisung. Verlag für Psychologie, Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  8. Breivik H, Collett B, Ventafridda V, Cohen R, Gallacher D (2006) Survey of chronic pain in Europe: prevalence, impact on daily life, and treatment. Eur J Pain 10:287–333

    Article  Google Scholar 

  9. Bühner M, Ziegler M (2009) Statistik für Psychologen und Sozialwissenschaftler. Pearson Studium, München

    Google Scholar 

  10. Carstensen LL, Turan B, Scheibe S, Ram N, Ersner-Hershfield H, Samanez-Larkin GR, Brooks KP, Nesselroade JR (2011) Emotional experience improves with age: evidence based on over 10 years of experience sampling. Psychol Aging 26:21–33

    Article  Google Scholar 

  11. Cohen J (1992) A power primer. Psychol Bull 112:155

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Dobe M, Zernikow B (2013) Therapie von Schmerzstörungen im Kindes- und Jugendalter. Ein Manual für Psychotherapeuten, Ärzte und Pflegepersonal. Springer, Berlin Heidelberg

    Book  Google Scholar 

  13. Eccleston C, Wastell S, Crombez G, Jordan A (2008) Adolescent social development and chronic pain. Eur J Pain 12:765–774

    Article  Google Scholar 

  14. Field A (2009) Discovering statistics using SPSS. SAGE, Los Angeles

    Google Scholar 

  15. Frosch M, Wager J, Mönter M, Fusswinkel E, Zernikow B (2015) Chronische Schmerzen bei junge Erwachsenen. In: Zernikow B (Hrsg) Schmerztherapie bei Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Springer, Berlin, Heidelberg, S 481–485

    Google Scholar 

  16. Galambos NL, Barker ET, Krahn HJ (2006) Depression, self-esteem, and anger in emerging adulthood: seven-year trajectories. Dev Psychol 42:350–365

    Article  Google Scholar 

  17. Jakoby N, Jacob R (1999) Messung von internen und externen Kontrollüberzeugungen in allgemeinen Bevölkerungsumfragen. ZUMA Nachr 45:61–71

    Google Scholar 

  18. Kashikar-Zuck S, Cunningham N, Sil S, Bromberg MH, Lynch-Jordan AM, Strotman D, Peugh J, Noll J, Ting TV, Powers SW, Lovell DJ, Arnold LM (2014) Long-term outcomes of adolescents with juvenile-onset fibromyalgia in early adulthood. Pediatr Electron Pages 133:e592–e600

    Google Scholar 

  19. Kowal J, Wilson KG, McWilliams LA, Peloquin K, Duong D (2012) Self-perceived burden in chronic pain: relevance, prevalence, and predictors. Pain 153:1735–1741

    Article  Google Scholar 

  20. Lieb R, Pfister H, Mastaler M, Wittchen HU (2000) Somatoform syndromes and disorders in a representative population sample of adolescents and young adults: prevalence, comorbidity and impairments. Acta Psychiatr Scand 101:194–208

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Luyckx K, Seiffge-Krenke I, Schwartz SJ, Goossens L, Weets I, Hendrieckx C, Groven C (2008) Identity development, coping, and adjustment in emerging adults with a chronic illness: the sample case of type 1 diabetes. J Adolesc Health 43:451–458

    Article  Google Scholar 

  22. Nagel B, Gerbershagen HU, Pfingsten M (2002) Entwicklung und empirische Überprüfung des Deutschen Schmerzfragebogens der DGSS. Schmerz 16:263–270

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Nagel B, Pfingsten M, Lindena G, Kohlmann T (2015) Handbuch Deutscher Schmerzfragebogen (Überarbeitung Version)

    Google Scholar 

  24. Nilges P, Essau C (2015) Die Depressions-Angst-Stress-Skalen. Schmerz 29:649–657

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Pfingsten M, Nagel B, Emrich O, Seemann H, Lindena G, Korb J (2007) Deutscher Schmerzfragebogen. Handbuch Deutsche Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS)

    Google Scholar 

  26. Rosenbloom BN, Rabbitts JA, Palermo TM (2017) A developmental perspective on the impact of chronic pain in late adolescence and early adulthood: implications for assessment and intervention. Pain 158:1629–1632

    Article  Google Scholar 

  27. Schumacher J, Leppert K, Gunzelrnann T, Strauß B, Brähler E (2005) Die Resilienzskala – Ein Fragebogen zur Erfassung der psychischen Widerstandsfähigkeit als Personmerkmal. [The Resilience Scale—a questionnaire to assess resilience as a personality characteristic. Z Klin Psychol Psychiatr Psychother 53:16–39

    Google Scholar 

  28. Schwarzer R, Jerusalem M (1999) Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Freie Universität Berlin, Berlin

    Google Scholar 

  29. Stinson J, White M, Isaac L, Campbell F, Brown S, Ruskin D, Gordon A, Galonski M, Pink L, Buckley N (2013) Understanding the information and service needs of young adults with chronic pain: perspectives of young adults and their providers. Clin J Pain 29:600–612

    Article  Google Scholar 

  30. Stommen NC, Verbunt JA, Goossens ME (2016) Future goals of adolescents and young adults with chronic musculoskeletal pain. Eur J Pain 20:564–572

    Article  CAS  Google Scholar 

  31. Sturgeon JA, Zautra AJ, Arewasikporn A (2014) A multilevel structural equation modeling analysis of vulnerabilities and resilience resources influencing affective adaptation to chronic pain. Pain 155:292–298

    Article  Google Scholar 

  32. Twiddy H, Hanna J, Haynes L (2017) Growing pains: understanding the needs of emerging adults with chronic pain. Br J Pain 11:108–118

    Article  Google Scholar 

  33. Von Korff M, Ormel J, Keefe FJ, Dworkin SF (1992) Grading the severity of chronic pain. Pain 50:133–149

    Article  Google Scholar 

  34. Wood MD, Read JP, Mitchell RE, Brand NH (2004) Do parents still matter? Parent and peer influences on alcohol involvement among recent high school graduates. Psychol Addict Behav 18:19–30

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Sabrina Schenk M.Sc..

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. Schenk, S. Grothus, D. Genent, F. Selent, B. Zernikow und J. Wager geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen Studienteilnehmern liegt eine Einverständniserklärung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schenk, S., Grothus, S., Genent, D. et al. Interdisziplinäre multimodale stationäre Schmerztherapie für junge Erwachsene. Schmerz 34, 41–51 (2020). https://doi.org/10.1007/s00482-019-00417-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-019-00417-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation