Zusammenfassung
Studienziele. Ziel der Studie war die Evaluierung der Prozessqualität präklinischer Intubationen unter Notfallbedingungen. Weiterhin wurde untersucht, ob durch den Einsatz portabler Kapnometriesysteme die Diagnosesicherheit bzgl. der endotrachealen Tubuslage verbessert werden kann.
Methodik. Prospektive multizentrische Studie mit Onlinedatenerhebung zur präklinischer Intubation und zur Anwendungsbeobachtung von 3 Kapnometriesystemen an 2 bodengebundenen und 2 luftgestützten Notarztstandorten.
Ergebnisse. Bei 57% von 204 Patienten wurden erschwerte Intubationsbedingungen dokumentiert. Jede 9. Tubuslage konnte anhand der klinischen Parameter nicht sicher verifiziert werden. Unter Berücksichtigung der pathophysiologischen Grundlagen liefert die Kapnometrie eine wertvolle Hilfestellung bei der Verifizierung der korrekten Tubuslage auch unter präklinischen Bedingungen und sollte zum festen Bestandteil des Monitorings in arztbesetzten Rettungsmitteln werden.
Abstract
Study objective. The purpose of the study was to evaluate the quality of prehospital intubations regarding the special difficulties encountered during emergency medical care. Diagnostic accuracy of confirming correct tube placement using clinical parameters was evaluated and compared with the verification of endotracheal tube position using end-tidal carbon dioxide detection devices as a possible improvement of diagnostic accuracy in this setting.
Methods. Prospective multicenter study with online data collection by an additional study assistant using three different capnometry systems on four different German physician-based EMS systems: two primary rescue helicopters, one ground-based ALS unit, and one ALS squad vehicle.
Results. A total of 204 patients were enrolled in the study. A difficult intubation was documented in 57% of all attempts. Vocal ligaments could be completely seen in 61% of all cases; in 10% of all intubation attempts they could not be identified at all. Tube position could not be verified with certainty by clinical methods in every ninth intubation attempt.
The portable CO2 detection devices used in this study demonstrated reliable performance in the prehospital setting. Positive end-tidal CO2 detection improved the quality of tube placement verification while a lack of CO2 detection caused confusion in some cases.
Taking physiological conditions into consideration, capnometry is a useful adjunct to verify endotracheal tube placement also in the prehospital setting. Capnometry should become a standard device in all ALS providing EMS systems.
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Teile dieser Arbeit entstanden im Rahmen der Dissertation von Frau Claudia Netzsch an der Medizinischen Fakultät der LMU München (in Vorbereitung)
Dr. Christian K. Lackner Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement (INM), Klinikum der Universität München, Schillerstraße 53, 80336 München, E-Mail: christian.lackner@inm.med.uni-muenchen.de
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Lackner, C., Reith, M., Ruppert, M. et al. Prähospitale Intubation und Verifizierung der endotrachealen Tubuslage . Notfall & Rettungsmedizin 5, 430–440 (2002). https://doi.org/10.1007/s10049-002-0487-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-002-0487-4