REFERENCES
Adorno, Theodor (1972). Ästhetische Theorie. Gesammelte Schriften 7. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Adorno, Theodor (1974). “Der Essay als Form” in Gesammelte Schriften 11 — Noten zur Literatur. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Agamben, Giorgio (1999). The Man Without Content transl. by Georgia Albert. Stanford: Stanford Univ. Press.
Baumgarten, Alexander (1973). Aestetica. German transl. by H. R. Schweizer. Basel/Stuttgart.
Bourdieu, Pierre (1979 1984). La Distinction: Critique sociale du jugement. Paris: La Editions de Minuit; Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste, transl. by Richard Nice. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press.
Certeau de, Michel (1988). The Practice of Everyday Life, transl. by Steven Rendall. Berkely — Los Angeles — London: Univ. of California Press.
Derrida, Jacques (1992). Acts of Literature ed. by Derek Attridge. London: Routledge.
Godzich, Wlad (1986). “Foreword. The Tiger on the Paper Mat” in: Paul de Man, Resistance to Theory. [Theory and History of Literature, vol. 33]. Manchester: Manchester Univ. Press.
Guattari, Félix (1992). Chaosmose. Paris: Editions Galilée.
Heidegger, Martin (1960). Der Ursprung des Kunstwerkes. Stuttgart: Philip Reclam Jun. (Trans. in Basic Writings, ed. by David Farrell Krell. London: Routledge, 1996, 139–212.)
Hegel, Friedrich (1970). Vorlesungen über die Ästhetik, I [Werke 13]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hegel, Friedrich (1973). Phänomenologie des Geistes, mit einem Nachwort von Georg Lukács. Frankfurt am Main: Ullstein.
Heller, Agnes and Ferenc Fehér (1986). “The Necessity and Irreformability of Aesthetics”. In Reconstructing Aesthetics, ed. by A. Heller and F. Fehér. Oxford: Blackwell, 1–22.
Kant, Immanuel (1963). Kritik der Urteilskraft. Hg. von Gerhard Lehmann. Stuttgart: Reclam.
Lukács, Georg (1964). “Vorwort”. In Deutsche Literatur in zwei Jahrhunderten. Neuwied — Berlin: Luchterhand (Vol. 7 of Georg Lukács Werke), 7–20.
Lukács, Georg (1974). Soul and Form, transl. (from the German Luchterhand edition) by Anna Bostock. London: Merlin.
Lukács, Georg (1981). Die Eigenart des Ästhetischen 2 Vols. Berlin and Weimar: Aufbauverlag.
Nietzsche, Friedrich (1980). Die Geburt der Tragödie. Sämtliche Werke Bd. 1. Ed. by Giorgio Colli and Mazzino Montenari. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Nietzsche, Friedrich (1974). The Gay Science trans. Walter Kaufmann. New York: Random House.
Plato (1953). Republic, trans. by Paul Shorey. Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press (Loeb Classical Library).
Plato (1967). Phaedo. In Plato, Socratic Dialogues, trans. and ed. by W. D. Woodhead. London: Nelson [Philosophical Texts], 87–182.
Renner, Rolf Günter (1976). Ästhetische Theorie bei Georg Lukács. Zu ihrer Genese und Struktur, Bern — München: Francke.
Schiller, Friedrich (1962). Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen. Nationalausgabe Bd. 20/I. Hg. von Benno von Wiese unter Mitwirkung von Helmut Koopmann. Weimar.
Schiller, Friedrich (1955). Über naïve und sentimentalische Dichtung. Gesammelte Werke Bd. 5. Hg. Reinhold Netolitzky. Bielefeld: Bertelsmann, 485–582.
Todorov, Tzvetan (1990). Genres in Discourse, transl. by Catherine Porter. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Nethersole, R. On the Notion of Artistic Form: Revisiting the Young Lukács. Neohelicon 27, 79–98 (2000). https://doi.org/10.1023/A:1007159727853
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1023/A:1007159727853