Skip to main content
  • 998 Accesses

Auszug

  • die künstliche Ernährung des Intensivpatienten sollte eine patientenorientierte, optimale Ernahrungstheräpie sein, die den jeweiligen Krankheitszustand mit seiner veränderten Stoffwechsellage berücksichtigt

  • die Ernährungstherapie sollte so früh wie möglich (< 24 h) mit einer physiologischen, enteralen Ernährung begonnen werden, die ggf. durch eine gemäßigte parenterale Ernährungstherapie unterstützt wird

  • frühzeitige enterale Ernährung verbessert die Wundheilung und reduziert die Inzidenz der septischen Mortalität

  • bei Kontraindikation für eine enterale Ernährung, sollte ausnahmsweise eine totale parenterale Ernährung (TPE) als uberbruckende Therapie durchgeführt werden!

▸ in den verschiedenen Ländern Europas und Amerika werden unterschiedliche Ernährungstherapien (enteral vs. parenteral) bevorzugt:

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Ausgewählte Literatur

  • Adolph M. Lipid emulsion in parenteral nutrition. Ann Nutr Metab 1999; 43: 1–13

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Aktuelle Ernährungsmedizin, Leitlinie Enterale Ernährung, Thieme Verlag 2003, Band 28:1–120

    Google Scholar 

  • Antebi H et al. Liver function and plasma antioxidant status in intensive care units patients requiring total parenteral nutrition: comparisation of two fat emulsions. JPEN 2004;28142–148

    CAS  Google Scholar 

  • Atkinson S et al. A prospective, randomized, double-blind, controlled clinical trial of enteral immunonutrition in the critically ill. Crit Care Med 1998; 26: 1164–1172

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Barber et al. Fish oil-enriched nutritional supplement attenuates progression of the acute-phase responses in weightlosing patients with advanced pancreatic cancer. J. Nutr 1999; 1120–1125

    Google Scholar 

  • Bertoloni G. et al. Early enteral immunnutrition in patients with severe sepsis: results of an interim analysis of a randomized multicentre clinical trial. ICM 2003; 29: 834–840.

    Google Scholar 

  • Braga M et al. Feeding the gut early after digestive surgery: results of a nine-year experience. Clinical Nutrition 2002;21(1): 59–65

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Barr J. et al. Outcomes in critically ill patients before and after the implementation of an evidence-based nutritional management protocol. Chest 2004; 125: 1446–1457

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Canadian Critical Care Clinical Practice Guidelines Committee; Heyland et al. (2003) JPEN J Parenteral Enteral Nutrit 27:355–373

    Google Scholar 

  • Cole L. Early enteral feeding after surgery. Crit Care Nurs Clin North America 1999; 11: 227–231

    CAS  Google Scholar 

  • E.S.P.E.N. Guidelines for the use of parenteral and enteral nutrition in adult and pediatric patients. JPEN 2002; 26:1–138

    Google Scholar 

  • Gadek et al. Effects of enteral feeding with eicosapentaenoic acid,-linolenic acid and antioxidants in patients with acute respiratory distress syndrome. Crit Care Med 1999; 27:1409–1420

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Galban C et al. An immune-enhancing enteral diet reduces mortality rate and episodes of bacteremia in septic intensive care unit patients. Crit Care Med 2000: 28: 643–648

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gärtner et al. Die Bedeutung von Selen in der Intensivmedizin. Med Klein 1999; 94: 54–57

    Google Scholar 

  • Goeters C et al. Parenteral L-alanyl-L-glutamine improves 6 month outcome in critically ill patients. Crit Care Med 2002; 30: 2032–2037

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Goeters C. Ernährungskonzepte bei kritisch Kranken. Anästhesiologie und Intensivmedizin 2004; 2: 75–79

    Google Scholar 

  • Goeters CH. Ernährung des kritisch Kranken. Anästh Intensivmed 2004, 45:720–728

    Google Scholar 

  • Griffiths RD et al. Six-month outcome of critically ill patients given glutamine-supplemented parenteral nutrition. Nutrition 1997; 13: 295–302

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Grimm H et al. Nutritive Sepsismodulation — Was können wir von ≫Fettemulsionen der dritten Generation≪ erwarten? Akt Ernaehr.-Med. 2001; 26:19–25

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Hartig W., Weimann A. Der postoperative und posttraumatische Kostaufbau Erwachsener. Aktuel Ernähr Med 2000;25: 298–304

    Google Scholar 

  • Heyland DK et al. Should immunonutrition become routine in critically ill patients? A systemic review of the evidence. JAMA 2001; 286: 944–953

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Heyland DK et al. Canadian clinical practice guidelines for nutrition support in mechanically ventilated, critically ill adult patients. J Parenter Enteral Nutr 2003; 27: 355–373

    Google Scholar 

  • Kreymann (2006) E.S.P.E.N. Guidelines on enteral nutrition. Clinical Nutrit 25: 210–223

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Kreymann G et al. und DGEM (2003a) Leitlinien Enterale Ernährung Akt Ernähr Med 28(Suppl 1): 42

    Article  Google Scholar 

  • Kreymann G et al. (2003b) Akt Ernähr Med 29: 1475–1481

    Google Scholar 

  • Kreymann G et al. (2006) Akt Ernähr Med 31: 198

    Article  Google Scholar 

  • Lee et al. Influence of glycine on intestinal ischemia-reperfusion injury. JPEN 2002; 26(2): 130–135

    CAS  Google Scholar 

  • Lübke HJ. Protektion der Mucosabarriere durch Strategien der Ernährung. Anaesthesist 2000; 49: 455–459

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Marik PE, Zaloga GP. Early enteral nutrition in acute ill patients: a systemic review. Crit Care Med 2001; 29: 2264–2270

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Neu et al. Glutamine: clinical applications and mechanism of action. Current opin Clin Nutr Metab Care 2002; 5: 69–75

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Raymann MP. The importance of selenium to human health. Lancet 2000; 356:233–241

    Article  Google Scholar 

  • Rombeau JL et al. Summary of round table conference: gut dysfunction in critical illness. Intensive Care Med 1997;23: 476–479

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schröder O et al. Kurzkettige Fettsäuren-Physiologie und pathophysiologische Implikationen. Akt Ernähr Med 1997;22: 86–96

    Google Scholar 

  • Senftleben U, Felbinger T, Suchner U. Pathophysiologie der Substratverwertung im Stressstoffwechsel: Bedeutung einer vollständigen hypoenergetischen Ernährungstherapie. Akt Ernähr. Med. 1998: 207–233.

    Google Scholar 

  • Stein J, Bolder U. Intestinale Funktion beim kritisch kranken Patienten. Chir Gastroenterol 2000; 16(suppl 1): 13–22

    Article  Google Scholar 

  • Suchner U, Felbinger TW, Sachs M, Goetz AE, Peter K. Strategie der kombinierten minimalenteralen und parenteralen Ernährung des kritisch Kranken. Chir Gastroenetrol 16(Suppl 1): 1–10.

    Google Scholar 

  • Suchner U, Kuhn KS, Fürst P. The scientific basis of immunonutrition. Proceedings of the Nutrition Society 2000; 59:553–563

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Suchner U et al. Immune-modulatory actions of arginine in the critically ill. Brit J Nutrition 2002; 87: 121–132

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Tüller C, Marsch S. Ernährung in der Intensivmedizin. Anaesthesist 2002; 51:942–953

    Article  Google Scholar 

  • Van de Berghe et al. Intensive insulin therapy maintains blood glucose at ot below 1110 mg/dl reduces morbidity and mortality among critically ill patients in the surgical ICU. NEJM 2001; 345 1359–67

    Google Scholar 

  • Wendel M, Paul R, Heller A (2007) Lipoproteins in inflammation and sepsis. II. Clinical aspects. Intensive Care Med 33: 25–36

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Wilmore DW, Shabert JK. Role of glutamine in immunologic responses. Nutrition 1998; 14; 618–626

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zaloga GP. Early enteral nutritional support improves outcome: hypothesis or fact? Crit Care Med 1999; 27: 259–261

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zimmermann T et al. Selensubstitution bei Sepsispatienten. Med Klin 1997; 92(Suppl III): 3–4

    Article  Google Scholar 

Download references

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2008 Springer Medizin Verlag Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

(2008). Ernährungstherapie. In: Repetitorium Intensivmedizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-72280-9_6

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-72280-9_6

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-72279-3

  • Online ISBN: 978-3-540-72280-9

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics