Skip to main content

Insulinresistenz und metabolisches Syndrom

  • Conference paper
Diabetes und Angiopathie
  • 48 Accesses

Zusammenfassung

Aus klinischer Sicht sind sowohl die primären als auch die sekundären Formen der Insulinresistenz von Bedeutung. Die primären Defekte betreffen die insulinabhängigen Gewebe mit seltenen Anomalien im Bereich der Strukturen, die die Insulinwirkung vermitteln. Die sekundären Formen sind durch zirkulierende Faktoren bedingt. Bei der Pathogenese des Typ-II-Diabetes wird ein primärer Postrezeptordefekt in der Muskel- und Leberzelle angenommen; bei der voll ausgeprägten Form ist jedoch beides, eine Insulinresistenz und eine gestörte Insulinsekretion zu beobachten. In den milderen Stadien bis zur einer Nüchternglukose von ca. 120 mg/dl dominiert die Insulinresistenz, die sich in einer kompensatorischen Hyperinsulinämie ausdrückt.

Mitte der 80er Jahre wurde von verschiedenen Autoren die Hypothese aufgestellt, daß Adipositas, Diabetes, Hypertonie und Dyslipidämie als Folge einer Insulinresistenz und der damit verbundenen Hyperinsulinämie angesehen werden können. Nach der Hypothese ist eine Hyperinsulinämie die gemeinsame Ursache. Experimentelle Daten unterstützen zwar diese Theorie im einzelnen, es bestehen jedoch Zweifel, ob man generell von einer Hyperinsulinämie sprechen kann. Nach neueren Untersuchungen besteht ein erheblicher Teil der mit herkömmlichen Immunoassays gemessenen Insulinaktivität aus Proinsulin und Proinsulinbruchstücken. Es gilt also abzuwarten, ob die Hypothese einer Hyperinsulinämie als Noxe des metabolischen Syndroms bestätigt werden kann.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Bergman RN, Finegrad DT, Ader M (1985) Assessment of insulin sensitivity in vivo. Endocr Rev 6:45–86

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Cerasi E, Luft R (1967) The plasma insulin response to glucose infusion in healthy subjects and in diabetes mellitus. Acta Endocrinol 55:278–304

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Daly PA, Landsberg L (1991) Hypertension in obesity and NIDDM. Role of Insulin and sympathetic nervous system. Diabetes Care 14:240–248

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • De Fronzo RA (1988) Lilly Lecture. The triumvirate: beta cell, muscle, liver. A collusion responsible for NIDDM. Diabetes 37:667–687

    Google Scholar 

  • De Fronzo RA (1992) Pathogenesis of Type 2 (non-insulin dependent diabetes mellitus): a balanced overview. Diabetologia 35:389–397

    Article  Google Scholar 

  • Gerich JE (1991) Is muscle the major site of insulin resistance in type 2 (non-insulin dependent) diabetes mellitus? Diabetologia 34:607–610

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Haffner SM, Stern MP, Mitchell BD, Hazula HP, Patterson JK (1990) Incidence of type II diabetes in Mexican Americans predicted by fasting insulin and glucose levels, obesity, an body fat distribution. Diabetes 39:283–288

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Himsworth H (1936) Diabetes mellitus: a differentiation into insulin-sensitive and insulin-insensitive types: Lancet I:127–130

    Article  Google Scholar 

  • Leahy IL (1990) Natural history of B-cell dysfunction in NIDDM. Diabetes Care 13:992–1010

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lillioja S, Molt DM, Howard BV (1988) Impaired glucose tolerance as a disorder of insulin action. Longitudinal and cross-sectional study in Pirna Indians. N Engl J Med 318:1217–1225

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Modan M, Halkin H, Almog S, Lusky A, Eshkol A, Shefi M, Shitrit A, Fuchs Z (1985) Hyperinsulinemia: a link between hypertension, obesity and glucose intolerance. J Clin Invest 75:807–817

    Article  Google Scholar 

  • Moller DE, Flier JS (1991) Insulin resistance — mechanisms, syndromes and implications. N Engl J Med 325:938–948

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nagi DK, Hendra TJ, Ryle AJ, Cooper TM, Temple RC, Clark PMS, Schneider AE, Hales CN, Yudkin JS (1990) The relationship of concentrations of insulin, intact proinsulin, and 32-33 split proinsulin with cardiovascular risk factors in type 2 diabetic subjects. Diabetologia 33:532–537

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Reaven GM (1988) Banting lecture: Role of insulin resistance in human disease

    Google Scholar 

  • Robertson RP (1989) Type II Diabetes, Glucose “non-sense” and islet desensitization. Diabetes 38:1501–1505

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Sicree RA, Zimmet P, Kind HD, Coventry JO (1987) Plasma insulin response among Nauruans. Predictions of deterioration in glucose tolerance over 6 years. Diabetes 36:179–186

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Temple R, Clark PMS, Hales CN (1992) Measurement of insulin secretion in type 2 diabetes: problems and pitfalls. Diabetic Medicine 9:503–512

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Vague P, Moulin JP (1982) The defective glucose sensitivity of the B cell in noninsulin dependent diabetes, improvement after twenty hours normoglycemia. Metabolism 3:139–142

    Article  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1993 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hepp, K.D. (1993). Insulinresistenz und metabolisches Syndrom. In: Hasslacher, C., Spanuth, E. (eds) Diabetes und Angiopathie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-47621-1_2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-47621-1_2

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-56721-9

  • Online ISBN: 978-3-642-47621-1

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics