Skip to main content

Chirurgische Ulkustherapie im Wandel der Zeit

  • Conference paper
Stand und Gegenstand chirurgischer Forschung
  • 21 Accesses

Zusammenfassung

Die chirurgische Therapie von Magen- und Duodenalulzera resultiert aus den Erkenntnissen der Forschungstätigkeit vieler Generationen. Die scheinbare Einfachheit und Klarheit der heutigen Ulcus-duodeni-Behandlung lassen nichts vermuten von dem langen Weg bis zum heutigen, ätiopathogenetisch fundierten Therapiekonzept. Am Wandel der Ulkustherapie läßt sich exemplarisch nachvollziehen, wie ein Krankheitsbild und seine chirurgische Therapie durch sukzessive Erforschung der physiologischen Grundlagen sowie durch die Weiterentwicklung diesbezüglich adaptierter Operationsverfahren verändert wird.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Amdrup BM, Griffith CA (1969) Selective vagotomy of the parietal cell mass. Ann Surg 170: 207

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Amdrup E (1981) Recurrent ulcer. Br J Surg 68:679–681

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Andersen D, Amdrup E, Hoestrup H, Soerensen FH (1980) The Aarhus country vagotomy trial. Five-year recurrence rate after PGV and SGV. Hepatogastroenterology 27:344

    Google Scholar 

  4. Bircher E (1931) Die Behandlung gastrischer Affektionen durch Eingriffe am N. vagus und N. sympaticus. Langenbecks Arch Klin Chir 167:643

    Google Scholar 

  5. De Miguel J (1981) Selective gastric vagotomy and drainage, and highly selective (proximalgastric) vagotomy for duodenal ulcer. Comparative long term results. In: Baron JH, Alexander-Williams J, Allgöwer M, Müller C, Spencer J (eds) Vagotomie in modern surgical practice. Proceedings of the symposium “Verdict on Vagotomy”. Butterworth, London, pp 155–158

    Google Scholar 

  6. Dragstedt LR (1945) Vagotomy for gastroduodenal ulcer. Ann Surg 122:973

    Article  Google Scholar 

  7. Dragstedt LR, Owens FM (1943) Subdiaphragmatic section of vagus nerves in treatment of duodenal ulcer. Proc Soc Exp Biol Med 53:152

    Google Scholar 

  8. Frankson C (1948) Selectiv abdominal vagotomy. Acta Chir Scand 96:409

    Google Scholar 

  9. Frede KE, Müller C (1982) Art und Häufigkeit des Ulcusrezidivs nach proximal-selektiver Vagotomie. In: Bünte H, Langhans P (Hrsg) 100 Jahre Ulcus-Chirurgie. Urban & Schwarzen-berg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  10. Goligher JC, Hill GL, Kenny TE, Nutter E (1978) Proximal gastric vagotomy without drainage for duodenal ulcer: Results after 5–8 years. Br J Surg 65:145–151

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Griffith CA (1960) Gastric vagotomy versus total abdominal vagotomy. Arch Surg 81:781

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Holle F (1968) Magenchirurgie. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  13. Holle F, Hart W (1967) Neue Wege der Chirurgie des Gastroduodenalulcus. Med Klin :441–450N

    Google Scholar 

  14. Hüsen P (1936) Die Geschichte des Magengeschwürs. Diss. Wilhelm Postberg, Bottrop

    Google Scholar 

  15. Jackson RG (1948) Anatomie study on the vagus nerves: with a technic of transabdominal selective gastric vagus resektion. Arch Surg 57:333

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Jensen HE, Amdrup E (1978) Follow-up of 100 patients five to eight years after parietal cell vagotomy. World J Surg 2:525–532

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Johnson AE (1980) The contribution of the Grassi-Test to the technique of vagotomy. Int Surg 65:297–299

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Johnson HD (1965) Gastric ulcer: Classification, blood group characteristics, secretion patterns and pathogenesis. Ann Surg 162:996–1004

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Johnston D, Wilkinson AR (1970) Highly selective vagotomy without a drainage procedure in the treatment of duodenal ulcer. Br J Surg 57:289

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Kennedy T, Johnston GW, Mac Rae KD, Spencer EFA (1975) Proximal gastric vagotomy: Interim results of a controlled randomized trial. Br Med J 11:301–303

    Article  Google Scholar 

  21. Langhans P (1982) Das Münster’sche Konzept in der Wahl resezierender und nicht resezierender Operationen. In: Bünte H, Langhans P (Hrsg) 100 Jahre Ulcus-Chirurgie. Urban & Schwar-zenberg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  22. Liavag I, Roland M (1979) A seven-year follow-up of proximal gastric vagotomy. Clinical results. Scand J Gastroenterol 14:49–56

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Liedberg G, Oscarsson J (1973) Selective proximal vagotomy — a short term follow-up of 80 patients. Scand J Gastroenterol [Suppl 20] 8:12

    Google Scholar 

  24. Lorenz W, Troidl H, Barth H, Rohde H (1978) Histamine, gastric secretion and peptic ulcer disease: An attempt to define special sources of error and problems in clinical-biochemical trials. In: Creutzfeldt W (ed) Cimetidine. Excerpta Medica, Amsterdam Oxford, pp 10–36

    Google Scholar 

  25. Müller C, Martinoli S (1985) Die proximal-selective Vagotomie in der Behandlung der gastro-duodenalen Ulcuskrankheit. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

    Book  Google Scholar 

  26. Müller C, Martinoli S, Allgöwer M (1981) The intraoperative vagomotor electrotest (Burge-Test). Verdict on vagotomy, Proceedings. Butterworth, London

    Google Scholar 

  27. Pawlov IP (1898) Die Arbeit der Verdauungsdrüse. Bergmann, Wiesbaden

    Google Scholar 

  28. Rydygier L (1882) Die erste Magenresektion beim Magengeschwür. Zentralbl Chir 9:198

    Google Scholar 

  29. Schwartz K (1910) Über penetrierende Magen- und Jejunalgeschwüre. Beitr Klin Chir 67: 96–128

    Google Scholar 

  30. Weinberg JA, Stempien SJ, Movins HJ, Dragadi AE (1956) Vagotomy and pyloroplasty in the treatment of duodenal ulcer. Am J Surg 92:202–207

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1986 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Peiper, HJ., Lüdtke, F.E., Hollender, L.F., Bahnini, J. (1986). Chirurgische Ulkustherapie im Wandel der Zeit. In: Eigler, F.W., Peiper, HJ., Schildberg, F.W., Witte, J., Zumtobel, V. (eds) Stand und Gegenstand chirurgischer Forschung. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-70648-6_27

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-70648-6_27

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-70649-3

  • Online ISBN: 978-3-642-70648-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics