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Part of the book series: Methods in Clinical Pharmacology ((MECLPH,volume 3))

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Summary

Theophylline serum levels following the administration of different theophylline preparations were measured by radioimmunoassay in healthy volunteers and in patients with chronic obstructive airways disease. In 12 healthy volunteers the pharmacokinetics of a single dose of theophylline ethylenediamine administered in 3 different preparations (0.36 g intravenously, 350 mg tablets, 350 mg retard coated tablet) were examined over a period of 12 hours in a cross-over study. Serum levels did not reach the range of 10 to 20 µg/m1 in the majority of volunteers even following 0.36 g administered intravenously. Surprisingly, the results obtained with the “old tablets” were better than those following the “new sustained release coated tablets”. In 17 patients with chronic obstructive airways disease 350 mg theophylline ethylene diamine retard were administered b. i. d. Serum concentrations were estimated 4 hours after the morning dose over a period of 26 days. Despite this maintenance therapy the mean values barely exceeded 5.0 pg/ml. In 20 patients with chronic obstructive airways disease 250 mg theophylline retard was administered b. i. d. over a period of 26 days. Pharmacokinetic studies on the first day revealed concentrations up to only 2.0 µg/ml, whereas repetition of the pharmacokinetic studies on day 12 and day 26 resulted in maximum concentrations of 7.74 µg/ml and 8.37 µg/m1 respectively 3 hours after the morning dose. The repeated measurements of samples collected 3 hours after the morning dose on the days 1, 3, 5, 8, 10, 12, 15, 17, 19, 22, 24 and 26 showed mean values of theophylline serum concentrations of approximately 8.0 µg/m1 from the third day onwards.

Zusammenfassung

Theophyllin-Serum-Konzentrationen nach Gabe verschiedener Theophyllin-Präparationen wurden bei gesunden freiwilligen Probanden und Patienten mit chronischobstruktiver Atemwegserkrankung mittels Radioimmunoassay untersucht. Bei 12 gesunden Probanden wurde cross-over das pharmakokinetische Verhalten einer Einzeldosis Theophyllin-Äthylendiamin, die in 3 verschiedenen Medikationsformen verabreicht wurde (0,36 g intravenös, 350 mg Tabletten, 350 mg retard Filmdragee) im Zeitraum von 15 Min. bis 12 Stunden nach der Applikation untersucht. Es gelang selbst mit 0,36 g intravenös bei der Mehrzahl der Probanden nicht, Theophyllin-Serum-Konzentrationen im Bereich zwischen 10 und 20 µg/m1 zu erreichen. Interessanterweise war das erzielte Ergebnis bei den “alten Tabletten” besser als bei dem „neuen retard Filmdragee“. Bei 17 Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung wurden nach Medikation mit 2 × 350 mg Theophyllin-Äthylendiamin retard jeweils 4 Stunden nach der oralen Medikation Serum-Konzentrationen über 26 Tage bestimmt. Anhand der Mittelwerte waren auch nach längerer Medikation kaum Spiegel über 5,0 µg/ml Serum festzustellen. Bei 20 Patienten mit chronisch obstruktiver Atemwegserkrankung wurden über 26 Tage 2 × 250 mg Theophyllin retard verabreicht. Akute pharmakokinetische Untersuchungen am ersten Tag ergaben nur Werte bis 2,0 µg/ml, während die Wiederholung der Kinetik an den Tagen 12 und 26 Serumkonzentrationen ergab, die als Maximum 3 Stunden nach der morgendlichen Medikation im Mittel 7,74 bis 8,37 µig/mi erreichten. Die repetierten Bestimmungen der jeweils 3 Stunden nach der morgendlichen Medikation gewonnenen Proben ergaben anhand der Mittelwerte Theophyllin-SerumKonzentrationen, die ab dem 3. Tag um etwa 8,0 bµg/ml lagen.

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© 1982 Friedr. Vieweg & Sohn Verlagsgesellschaft mbH, Braunschweig

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Kaik, G. (1982). Zur biologischen Verfügbarkeit verschiedener Theophyllin-Präparationen. In: Rietbrock, N., Woodcock, B.G., Staib, A.H. (eds) Theophylline and other Methylxanthines / Theophyllin und andere Methylxanthine. Methods in Clinical Pharmacology, vol 3. Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-663-05268-5_5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-05268-5_5

  • Publisher Name: Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-663-05269-2

  • Online ISBN: 978-3-663-05268-5

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